Nápoje, ktorým sa pri chudnutí určite vyhnite alebo ako sa v lete osviežiť a nepribrať

Je leto, vonku sú riadne horúčavy a kúpaliská a letné záhradky sú v plnom prúde. Kto by to nepoznal – túžba schladiť sa a osviežiť nejakým studeným chutným nápojom. Lenže poďme sa na to pozrieť  z pohľadu malých zákerných kalórií, ktoré sa pri nevhodnom výbere môžu riadne nazbierať a vy sa potom môžete čudovať čo sa to deje, obzvlášť ak by ste radi schudli. Aj keď nejete veľa, váha aj tak neide nadol, prípadne môžete ešte čo to pribrať…

Ako je na tom ochutené pivko?

Radler – super vec hlavne pre ženy, povedzme si na rovinu. Každý rok nejaká nová príchuť čo by zaujala ako napríklad tento rok – Zlatý bažant rebarbora jahoda. Teraz nebudem veľmi riešiť, že v alkoholických verziách pív ten alkohol tiež ovplyvňuje chudnutie, budem riešiť hlavne kalórie a cukor v týchto nápojoch, pretože si to málo kto uvedomuje.

Takže vráťme sa späť k novej príchuti od Bažanta. Jedna plechovka má 500ml, čo väčšina ľudí nemá problém vypiť na posedenie. Je nám jasné, že ak by sme vypili 500ml čistej vody, je to bez kalórií, zdravé a bez cukru, ale o tom dnes tiež nebudem :). Jedna takáto plechovka nám navýši denný príjem kalórií o 215kcal ku klasickým kalóriám zo stravy.

Možno si poviete, 200 kalórií hore dole, no ak si pozriete nutričné hodnoty zistíte, že jedna plechovka má 41,5g sacharidov, z čoho 35,05g je cukor. Super že? Dajte si takéto pivko ešte ku jedlu…

A čo na to kofola?

Vôbec nezaostáva… Dáte si super chladeného pol litrového čapáka klasickej kofoly a hneď svoj denný kalorický príjem navýšite o 163 kalórií a 40g cukru. Verím, že Fantu, Sprite a Colu po tomto už ani rozoberať nemusím ;).

Klasické pivko alko či nealko?

Ak si vezmeme pre porovnanie klasické pivo bez príchutí, v pol litri takého Pilsner Urquell sa nachádza 209 kalórií a 23,5g sacharidov z čoho 8g sú cukry. Znie to už trochu lepšie, no zas je tam alkohol a tak si rozoberieme aj jedno klasické nealko pivo. Taký Zlatý bažant nealko v pollitri obsahuje len 91 kalórií, 20,8g sacharidu z čoho 8,2g je cukor.

A čo Coca Cola Zero?

Poviete si, že si dáte na osvieženie tento nápoj? Ok – na 500ml má len 2 kalórie, ale tu sa už môžeme viac baviť o zdraví…  Naozaj potrebujete piť zafarbenú troma sladidlami ochutenú vodu s nulovou hodnotou pre telo?

Zloženie : Voda, Oxid uhličitý, Farbivo: E 150d, Sladidlá: cyklamát sodný, acesulfám K a aspartám (obsahuje zdroj fenylalanínu), Kyselina: kyselina fosforečná, Prírodné arómy vrátane kofeínu, Regulátor kyslosti: citrany sodné.

TAK AKO NA ZDRAVÉ OSVIEŽENIE V LETE AJ PRI CHUDNUTÍ (a aj pre deti) ? 

Skvelé osviežujúce ochutené vody si viete spraviť aj doma na prírodno, ale často ich už môžete nájsť aj v ponuke letných záhrad a reštaurácií, čo ma veľmi teší. Žiadny pridaný cukor, sladidlá, chémia ani farbivá a napriek tomu chutia a skvelo osviežia. Preto pridávam nižšie pre inšpiráciu aj pár receptov.

Tieto vody sú mimochodom vhodné aj pre deti, narozdiel od klasických ochutených Jupíkov či Kubíkov a podobných „detských“ nápojov vo fľaškách, ktorými sa deti (často aj nevedome) tiež dopujú cukrom.

Odkedy som sama rodič, dávam oveľa viac dôraz na to, aby si rodičia dali tú námahu a čítali zloženie toho, čo deťom kupujú, aj keď sa jedná o vody, ktoré sa často tvária ako ovocné ( viac o pitnom režime a o tom, ako súvisí s váhou a zdravím nie len u dospelých nájdete aj v mojom článku tu>> ).

 

A čo na prípravu takej osviežujúcej, zdravej a lahodnej vody potrebujete?

  • veľký džbán
  • voda klasická obyčajná neperlivá (z vodovodu alebo prefiltrovaná)
  • ľad (ak budú piť aj deti opatrne s ním)
  • ovocie podľa chuti (napríklad, jahody, maliny, limetka, pomaranč, jablko, hruška, ananás, melón..)
  • bylinky podľa chuti (napríklad mäta ale aj levanduľa, bazalka, rozmarín či šalviu…)
  • môže byť aj nejaký drvič

Konkrétne kombinácie pre inšpiráciu

POMARANČ MÄTA (moja obľúbená 🙂 )

Nie je nič jednoduchšie, ako nakrájať na kolieska alebo polmesiačiky pomaranč, dať do džbánu a pridať stonku – dve mäty (podľa veľkosti a chuti). Jemne popučiť, pridať vodu a ľad a už len vychutnávať.

 


MALINOVÉ OSVIEŽENIE

Limetku prekrojíme na štvrtinky, dáme do džbánu a pridáme tam aj maliny. Jemne všetko popučíme aby pustilo šťavu, pridáme ľad a zalejeme vodou.


TROPICKÁ MÄTA

Popučíme v džbáne lístky mäty (alebo celú vetvičku) a pridáme k nej nakrájaný ananás, ktorý tiež jemne popučíme aby pustil šťavu. Stačí už len pridať ľad a vodu a osviežujúca sladká mäta je na svete.

 


MELÓNOVÉ OSVIEŽENIE

Do džbánu vložíme vetvičku rozmarínu a na kocky nakrájaný červený melón. Jemne popučíme, pridáme ľad a vodu.


JAHODOVO BAZALKOVÉ POKUŠENIE

Jahody nakrájame na štvrtinky alebo polovičky a dáme do džbánu. Pridáme pár lístkov čerstvej bazalky a jemne popučíme bazalku s pár kúskami jahôd. Potom už len pridáme ľad a vodu.


ČERNICOVÁ VODA SO ŠALVIOU

Ak radi experimentujete a máte čerstvé sladké černice, vyskúšajte túto variantu. Do džbánu pridáte černice a lístky šalvie, jemne popučíte, pridáte ľad a vodu.


 

Takto jednoducho sa dá vylepšovať pitný režim hlavne počas horúceho leta ako doplnok čistej vody, ktorá je stále samozrejme základ. Pre zdravie, ale aj pri chudnutí, je správny pitný režim bez zbytočných kalórií jedným z 5 základných pravidiel zdravého chudnutia o ktorých píšem aj v mojom e-booku, ktorý si môžete zadarmo stiahnuť tu >>.

 

Máte aj vy nejaké svoje obľúbené kombinácie na domáce osviežujúce vody? Zvyknete si doma nejaké pripravovať, alebo prepadnete väčšinou klasike ako pivko, kofola alebo niečo podobné? Neváhajte a podeľte sa o skúsenosti a inšpiráciu s vašim letným pitným režimom dole v komentároch :).

Monika Erényi
Som nadšená propagátorka zmeny životného štýlu a efektívneho chudnutia v znení hesla - v jednoduchosti je krása :). Rada pomáham ľuďom zlepšiť ich postavu, zdravie a tým aj zdravé sebavedomie, aj pomocou overených doplnkov a kvalitných zdravých náhrad jedla.
Komentáre